@article { author = {salehi mazandarani, mohammadreza and saki, bahman}, title = {Dramatic Capacities of the sory of bale between sohrab and Gordafarid with an Emphasize on scene element and its dramaurgy}, journal = {Persian Prose & Poetry Studies}, volume = {2}, number = {5}, pages = {145-177}, year = {2018}, publisher = {shahied chamran university of ahvaz}, issn = {2676-5772}, eissn = {2676-5772}, doi = {10.22055/jrp.2020.15435}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ظرفیت‌های نمایشی داستان رزم سهراب و گردآفرید با تأکید بر عناصر صحنه و دراماتورژی آن}, abstract_fa = {اقتباس از متون ادبیات کلاسیک به‌ویژه شاهنامه‌ی فردوسی در ژانرهای هنری نمایش(تئاتر) و سینما سابقه‌ای طولانی دارد. داستان رزم سهراب و گردآفرید داستانی کوتاه و درعین‌حال جذاب است که قابلیت‌های نمایشی بسیاری دارد. این داستان علاوه بر ویژگی‌های حماسی که متناسب با اثر سترگی چون شاهنامه است، از ظرفیت‌های ادب غنایی نیز برخوردار است. و همین امر موجب جذابیت دوچندان این داستان گردیده است. شیوه‌ی توصیف فردوسی از صحنه‌ی نبرد و به‌کارگیری رزم‌افزارها و هم‌چنین کنش و واکنش میان شخصیت‌ها در داستان رزم سهراب و گردآفرید نشان‌دهنده‌ی ظرفیت‌های قابل توجه این اثر برای دراماتیزه کردن و اجرای آن بر صحنه‌ی نمایش است و می‌توان با استفاده از امکانات دیداری، حرکات و گفته‌های بازیگران بر صحنه، زیبایی‌های این اثر را  بهتر و با اثرگزاری بیش‌تر به مخاطب معرفی نمود.}, keywords_fa = {شاهنامه فردوسی,رزم سهراب با گردآفرید,صحنه,عناصر صحنه,دراماتورژی}, url = {https://jrp.scu.ac.ir/article_15435.html}, eprint = {https://jrp.scu.ac.ir/article_15435_acaaf49722a340e27b0fb352e439dd2b.pdf} }