کارنامه ی جلال آل احمد فراز و فرود فراوان دارد؛ از باورمندی به دین آغاز میشود و مراحلی چون گرایش به مارکسیسم و نقد سنّت و چپ گریزی و غرب ستیزی را تجربه میکند و در نهایت نیز بازگشت به سنّت و مذهب را توصیه می کند. بازگشت او به سنّت، اگرچه در ظاهر با نوعی سیاستبازی همراه است؛ امّا یک گرایش انتقادی ـ اصلاحی است که در آن پاره هایی از ویژگی های مثبتی که در اندیشه های لیبرالیستی غرب و دیدگاه های مارکسیستی شرق وجود دارد، برای ایجاد غنا و پویایی و روزآمد کردن باورهای سنّتی، می تواند با آن ترکیب شود. آل احمد بیش از هر چیزی به دو موضوع حسّاسیت بسیار دارد: یکی رسیدن به خودباوری در شناخت و مراقبت از سنّت ها و فرهنگ دینی، و دیگری، بیرون آمدن از سلطه ی اقتصاد و سیاست و فرهنگ استعماری غرب. به این دلیل است که میتوان اندیشه های غربزدگی و رجعت به مذهب را در کارنامه ی آل احمد، سنّت گرایی مدرن نامگذاری کرد و نه مدرنیسم ارتجاعی که بعضی از منتقدان اصرار در به کارگیری آن دارند.
شیری, قهرمان, & هوشمندی یاور, فاطمه. (1397). تقابل سنّت و مدرنیسم در اندیشه های جلال آل احمد (نقدی بر نظر منتقدان). سبکپژوهی و مطالعات گونههای ادبی, 2(5), 37-81. doi: 10.22055/jrp.2018.15430
MLA
قهرمان شیری; فاطمه هوشمندی یاور. "تقابل سنّت و مدرنیسم در اندیشه های جلال آل احمد (نقدی بر نظر منتقدان)". سبکپژوهی و مطالعات گونههای ادبی, 2, 5, 1397, 37-81. doi: 10.22055/jrp.2018.15430
HARVARD
شیری, قهرمان, هوشمندی یاور, فاطمه. (1397). 'تقابل سنّت و مدرنیسم در اندیشه های جلال آل احمد (نقدی بر نظر منتقدان)', سبکپژوهی و مطالعات گونههای ادبی, 2(5), pp. 37-81. doi: 10.22055/jrp.2018.15430
VANCOUVER
شیری, قهرمان, هوشمندی یاور, فاطمه. تقابل سنّت و مدرنیسم در اندیشه های جلال آل احمد (نقدی بر نظر منتقدان). سبکپژوهی و مطالعات گونههای ادبی, 1397; 2(5): 37-81. doi: 10.22055/jrp.2018.15430