نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه زبان وادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
رولان بارت، منتقد فرانسوی (1980 – 1915) در آثار ادبی – انتقادی خود به ویژه در کتاب لذت متن چشمانداز تازه ای بر نقد متون باز کرده است. او بر این باور است که متن می تواند مخاطب را همچون مؤلفی دیگر در سرخوشی های مستانه ی خود غرق سازد. در این پژوهش تلاش شده است که دیدگاه لذت متن بارت را به چند مرحله بخش کرده و آنگاه برای هر مرحله، نمونه هایی از غزل حافظ تحلیل گردد. آنچهکه در این پژوهش پرسش اصلی بوده، این است که حافظ چرا و چگونه توانسته به زبانی چندبُعدی دست یابد که با خوانشهای گوناگون مخاطبان، معانی عمیقتری از آن متولد گردد. بر این بنیاد میتوان گفت حافظ با علاق ههای لفظی و معنایی و اشارههای تلمیحی که در متن (بیت) به کار گرفته و بستارمتن را برای تأویلهای دایمی مخاطب باز نگه داشته است. یکی از شگردهای بلاغی حافظ که سبب بازماندن بستار غزل او شده است تفاوت معنایی ژرفی است که میان ظاهر و باطن غزل او پدیدار میشود. این ظاهر و باطن را میتوان به بودن (ایستایی) و شدن (پویایی) متن تعبیر کرد. حاصل حرکت از بودن به سوی شدن سرخوشی شاعرانه ایست که حافظ در غزل خود پنهان کرده است.
کلیدواژهها