رمانتیسم نهضتی هنری فکری در شعر معاصر مشروطه است. نوعی واکنش احساسی در برابر خرد محوری و تمایل به برجسته کردن خویشتن انسانی و گرایش به سوی خیال و رؤیا. تخیّل در زیباییشناسی مکتب رمانتیسم از جایگاه مهمّی برخوردار است و بیتردید باید برجستهترین ویژگی این مکتب و وجه ممیزهی آن را از سایر مکاتب، رویکرد ویژهی آن به تخیّل دانست. شاعران زیادی در این زمینه شعر سروده و آثاری پدید آوردهاند. ادیب شاعر توانای معاصر را باید آغازگر رمانتیسم در ایران دانست. او شاعری کم بینا و اندوهگین از اهالی نیشابور است که با استفاده از قوه تخیّل شاعرانه، آزادانه به بیان عواطف و احساسات خویش در شعر پرداخته است. مسأله اساسی پژوهش حاضر نشان دادن جلوههای رمانتیسم اشعار ادیب نیشابوری به شیوهی توصیفی تحلیلی است. برای دستیابی به این هدف ابتدا ویژگیهای تصویر رمانتیک اشعار ادیب، سپس جایگاه تصویر در بافت شعر و در نهایت سه کارکرد تصویر رمانتیک اشعار ادیب مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که ویژگیهای تصویر رمانتیک به وضوح در شعر ادیب قابل رؤیت است، در این میان اندوه رمانتیک، پویایی و فردیت تصویر بیشترین بسامد را به خود اختصاص دادهاند، مهمترین کارکرد تصویر رمانتیک شعر ادیب تأثیر در احساس و همزادی با احساس و معناست.