1
گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمز
2
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمز
10.22055/jrp.2022.38763.1060
چکیده
الهینامه یکی از مثنویهای مهم عطّار است. این پژوهش با بهرهگیری از شیوۀ توصیفی– تحلیلی در نظر دارد تکرار و تداعی را در الهینامۀ عطار نیشابوری بررسی کند. مهمترین هدف پژوهش نشان دادن بسامد و دیدگاهِ جمالشناسی تکرار و تداعی معانی در الهی نامۀ عطار نیشابوری است. استفاده از تکرار را میتوان یکی از مهمترین شاخصههای سبک شعری عطّار دانست؛ زیرا بسامد فراوان تکرار و تداعی بیانگر آن است که شاعر به ذکر پیاپی آرایههای مذکور دلبستگی داشتهاست. این تکرارها که هم در لفظ و هم در معنا دیده میشود، حاصل تداعی معانی در شعر اوست به شعر سادۀ او جذابیت بیشتر و موسیقیِ دلنشینی میدهد. پس از بحث دربارۀ تکرار و تداعی، ابیاتی به عنوان نمونه از الهینامه ذکر میگردد تا مشخص شود که این آرایۀ ادبی تا چه اندازه توانستهاست سبب برجستهسازی شعر او و التذاذِ ادبیِ خوانندگان گردد. تکرارِ واج، هجا، واژه، انواع جناس، انواع سجع، عکس و تداعی معانی از ویژگیهای برجستۀ این اثر ارزشمند است.
پاکدل, مسعود, & محفوظی, منیره. (1400). بررسی تکرار و تداعی در الهینامۀ عطّار نیشابوری. پژوهش های نثر و نظم فارسی, (), -. doi: 10.22055/jrp.2022.38763.1060
MLA
مسعود پاکدل; منیره محفوظی. "بررسی تکرار و تداعی در الهینامۀ عطّار نیشابوری". پژوهش های نثر و نظم فارسی, , , 1400, -. doi: 10.22055/jrp.2022.38763.1060
HARVARD
پاکدل, مسعود, محفوظی, منیره. (1400). 'بررسی تکرار و تداعی در الهینامۀ عطّار نیشابوری', پژوهش های نثر و نظم فارسی, (), pp. -. doi: 10.22055/jrp.2022.38763.1060
VANCOUVER
پاکدل, مسعود, محفوظی, منیره. بررسی تکرار و تداعی در الهینامۀ عطّار نیشابوری. پژوهش های نثر و نظم فارسی, 1400; (): -. doi: 10.22055/jrp.2022.38763.1060